5 tips om een comedyshow te organiseren
Comedy is een uniek podiumgenre. Om zowel het publiek, de organisator als de comedian(s) een geslaagde comedyshow te garanderen zijn onderstaande voorwaarden noodzakelijk. Als er bepaalde punten zijn waaraan je niet kan voldoen of je hebt ergens vragen over, aarzel niet ons te contacteren. Dan bekijken we samen de mogelijkheden.
TIP 1: ZORG VOOR EEN AANDACHTIG PUBLIEK
- Een zittend publiek is essentieel voor de vereiste aandacht.
- De afstand tussen het podium en de eerste rij van het publiek moet zo klein mogelijk zijn, max. 2 meter. Een grotere afstand is nefast voor de ambiance.
- De stoelen moeten naar het podium gericht staan, ook als er tafels zijn.
- Gelieve niet meer stoelen te plaatsen dan nodig. Vermijd zeker lege rijen vooraan, verplicht het publiek om vooraan plaats te nemen.
- Bij voorkeur is er geen middengang in het publiek maar bevinden de wandelgangen zich aan de zijkanten, zodat de artiest niet voor een lege centrale plek speelt.
- Stand-up comedy is niet geschikt voor kinderen. Een publiek van +16 is noodzakelijk.
- Comedy werkt het best voor een publiek met betalende tickets. Zo ben je zeker van een geëngageerd publiek met interesse in comedy en de artiesten. Gratis toegang is in sommige omstandigheden bespreekbaar, maar betalende tickets werken in de regel altijd beter.
- Comedy als verrassing of als randanimatie is geen goed idee. Een publiek dat niet in de stemming is voor stand-up comedy of met verkeerde verwachtingen komt, is niet bevorderlijk voor de sfeer Zorg er dus voor dat het publiek weet welke show ze kunnen verwachten: een solo stand-up comedy show, een line-up van verschillende artiesten, cabaret, mentalisme, een theatershow, een try-out, ...
TIP 2: TOVER JE ZAAL OM TOT EEN GEZELLIGE COMEDYPLEK
- Comedy vindt in de regel plaats in een binnenlocatie. Een optreden in een outdoor setting is uitzonderlijk en enkel mogelijk in samenspraak met het management.
- Bij comedy is sfeer/interactie belangrijk. Graag minimum 40 toeschouwers.
- Sluit de deuren en de bar. Tijdens de voorstelling geen heen-en-weergeloop.
- De ruimte moet verduisterd zijn, bijvoorbeeld met gordijnen, het podium goed uitgelicht met spots. Een publiek dat elkaar ziet zitten, lacht minder, dus creëer een donkere ruimte, afgesloten van de buitenwereld.
- De organisator voorziet een kwalitatieve geluidsinstallatie en minstens 1 technieker die de installatie kent en zal bedienen. Voorzie ook 2 vooraf geteste handmicro’s met statief en kwalitatieve luidsprekers.
TIP 3: VERMIJD STOORZENDERS TIJDENS HET OPTREDEN
- Sluit de bar tijdens de voorstelling. Geen bediening, dit werkt storend, zowel voor de artiest(en) als het publiek (voor en na de show en tijdens de pauze is dit natuurlijk geen probleem). Kondig dat best ook aan aan je publiek, zodat de dorstigen snel nog iets kunnen bestellen en anderen eventueel naar het toilet kunnen gaan.
- Geen andere storende elementen: koffiemachines, afwas, soundchecks, andere optredens die duidelijk te horen zijn, spelende kinderen, babbelend of dronken publiek, …
- Kondig het optreden goed aan en vraag het publiek om de GSM uit te zetten en tijdens het optreden te blijven zitten.
TIP 4: HET PODIUM IS WAAR HET ALLEMAAL GEBEURT
-
Een stevig podium is noodzakelijk. De afmetingen zijn afhankelijk van de show/grootte van zaal en publiek. Het podium moet zo geplaatst zijn dat het zichtbaar is voor iedereen ( een publiek dat het podium en artiest niet kan zien, verliest de aandacht en dan volgt al snel geroezemoes).
TIP 5: ZORG ERVOOR DAT HET OOK BACKSTAGE FIJN VERTOEVEN IS
- Voorzie een afzonderlijke, nette en verwarmde kleedkamer voor de artiest(en) waar ze zich in alle rust kunnen voorbereiden op het optreden. Een toilet of bijkeuken is geen kleedkamer
- Ontvang de artiesten gastvrij, bied ze iets te eten en te drinken aan en zorg dat iemand van de organisatie zich om hen bekommert zodat ze niet alles zelf moeten uitzoeken.
Als je deze tips volgt, beloven de omstandigheden voor het optreden alvast pico bello te zijn! Wij zorgen ervoor dat de artiesten in vorm zijn!