7 tips voor comedy op uw bedrijfsevent
Comedy is een uniek podiumgenre en een corporate setting vraagt nog net iets meer aandacht. Om zowel u, uw genodigden en de comedian(s) een geslaagde comedyshow te garanderen zijn onderstaande tips uw leidraad. Als er bepaalde punten zijn waaraan u niet kunt voldoen of u heeft ergens vragen over, aarzel niet ons te contacteren. Dan bekijken we samen de mogelijkheden.
TIP 1: VIND DE JUISTE COMEDIAN VOOR UW EVENT
- Zoek de juiste match tussen uw publiek en de comedian. Een internationaal IT-congres mikt op een andere doelgroep dan een personeelsfeestje van een jong fitness bedrijf, om maar een voorbeeld te geven. Net zoals ieder event een bepaalde stijl hanteert en een specifieke boodschap wil brengen, doen onze comedians dat ook. Zoek dus een goeie match!
- Heeft uw event een zakelijke, formele sfeer met een business publiek? Dan is Arnout Van den Bossche uw 'key-note speaker'. Mag het wat grofgebekter en meer rock'n roll? Bas Birker is your guy. Wil u uw publiek vooral verrassen en verbazen? Mentalist Gili to the rescue. Organiseert u een event voor een jonger publiek? Stand-up comedians Lukas Lelie of Amelie Albrecht raken de juiste toon. Mag het allemaal wat filosofischer, over de kleine dingen in het leven? Dan moet u bij Steven Mahieu zijn.
- Wij helpen u uiteraard graag met het vinden van de juiste artiest voor uw event.
TIP 2: DE ENE LOCATIE IS DE ANDERE NIET
- Uiteraard gaat u voor uw event op zoek naar een geschikte locatie om mee uit te pakken, maar hou in het achterhoofd dat niet iedere locatie even geschikt is voor een optreden. Een feestzaal vol tafels, een lege fabriekshangar, een congrescentrum, een theaterzaal, ... de ene locatie vereist al meer technische aanpassingen dan de andere.
- Hieronder gaan we dieper in op de specifieke noden van een comedyshow, maar hou er altijd rrekening mee dat er ruimte moet zijn voor een podium, en dat een kwaliteitsvolle geluids- en lichtinstallatie moet worden voorzien. Afhankelijk van de zaal waarin het event doorgaat, kunnen die kosten oplopen. Verlies dit dus zeker niet uit het oog bij het beheren van uw budget.
- Naast de technische elementen, wil u natuurlijk ook de juiste sfeer. Kies dus best voor een locatie die zich gemakkelijk laat omtoveren tot een gezellige comedyplek (zie tip 5).
TIP 3: ZORG VOOR EEN AANDACHTIG PUBLIEK
- Een zittend publiek is essentieel voor de vereiste aandacht (rechtstaand publiek kan enkel in uitzonderlijke omstandigheden en enkel mits voorafgaand duidelijk akkoord).
- De afstand tussen het podium en de eerste rij moet zo klein mogelijk zijn, max. 2 meter. Een grotere afstand is nefast voor de ambiance.
- De stoelen moeten naar het podium gericht staan, ook als er tafels zijn.
- Vermijd lege rijen vooraan, gebied uw genodigden vriendelijk om vooraan plaats te nemen.
- Zorg er ook voor dat er geen al te brede middengang is, zodat de artiest niet voor een lege centrale plek speelt.
- Bij comedy is sfeer/interactie belangrijk. Graag minimum 40 toeschouwers.
- Comedy als verrassing of als randanimatie is geen goed idee. Een publiek dat niet in de stemming is voor comedy of met verkeerde verwachtingen komt, is niet bevorderlijk voor de sfeer. Neem de aankondiging van de act dus mee in uw marketing of communicatie.
TIP 4: VERMIJD STOORZENDERS TIJDENS HET OPTREDEN
- Sluit de bar tijdens de voorstelling. Geen bediening, dit werkt storend, zowel voor de artiest(en) als het publiek (voor en na de show en tijdens de pauze is dit natuurlijk geen probleem). Kondig dit best ook aan aan uw publiek, zodat de dorstigen snel nog iets kunnen bestellen en anderen eventueel naar het toilet kunnen gaan.
- Geen andere storende elementen: koffiemachines, afwas, andere presentaties die duidelijk te horen zijn, babbelend of dronken publiek…
- Kondig het optreden goed aan, vraag de aanwezigen op het event om hun GSM uit te zetten en tijdens het optreden te blijven zitten.
TIP 5: TOVER UW ZAAL OM TOT EEN GEZELLIGE COMEDYPLEK
- Sluit de deuren en de bar. Tijdens de voorstelling geen heen-en-weergeloop.
- De ruimte moet verduisterd zijn, bijvoorbeeld met gordijnen, en het podium goed uitgelicht met spots. Een publiek dat elkaar ziet zitten, lacht minder, dus creëer een donkere ruimte, afgesloten van de buitenwereld.
- De organisator voorziet een kwalitatieve geluidsinstallatie en minstens 1 technieker die de installatie kent en zal bedienen. Voorzie ook twee vooraf geteste handmicro’s met statief en kwalitatieve luidsprekers.
TIP 6: HET PODIUM IS WAAR HET ALLEMAAL GEBEURT
-
Een stevig podium is noodzakelijk. De afmetingen zijn afhankelijk van de show/grootte van zaal en publiek. Het podium moet zo geplaatst zijn dat het zichtbaar is voor iedereen (publiek dat het podium en artiest niet kan zien, verliest de aandacht en dan volgt al snel geroezemoes).
TIP 7: ZORG DAT HET OOK VOOR DE ARTIEST FIJN VERTOEVEN IS
- Voorzie een afzonderlijke, nette en verwarmde kleedkamer voor de artiest(en) waar ze zich in alle rust kunnen voorbereiden op het optreden. Een toilet of bijkeuken is geen kleedkamer
- Ontvang de artiesten gastvrij, bied ze iets te eten en te drinken aan en spreek op voorhand onderling af wie het aanspreekpunt voor de artiest wordt, die zich om hen bekommert zodat ze niet alles zelf moeten uitzoeken.
Als u deze tips volgt, beloven de omstandigheden voor het optreden alvast pico bello te zijn. Wij zorgen ervoor dat de artiesten in vorm zijn!